039: Jak religie odpowiadają na kryzys klimatyczny | Konrad Pędziwiatr i Dobrosława Wiktor-Mach

Odtwórz odcinek

Zmiany klimatu najczęściej bada się w aspekcie nauki o ziemi, politycznym czy ekonomicznym. Natomiast ich wymiar społeczno-kulturowy nie został jeszcze dobrze poznany – i to pomimo masowości mobilizacji społecznej oraz wagi problemu. Zwarzywszy na powszechność religii w skali całego świata, to jej negatywny lub pozytywny wpływ na walkę z kryzysem klimatycznym, może być ogromny. Pod lupę dziś bierzemy przede wszystkim islam oraz katolicyzm.

Czy i jak światowe religie odpowiadają na kryzys klimatyczny? Jaka jest rola liderów religinych w tym, żeby religie były bardziej zielone i czy są oni skorzy do zmiany jakichkolwiek dogmatów religijnych żeby uzwglednic konieczność zrównoważonego rozwoju? I jak zmieniający się duch czasów wpływa na interpretacje pism religijnych pod kątem przyrody i ekologii?

Moimi gośćmi są profesor Konrad Pędziwiatr oraz doktor Dobrosława Wiktor-Mach. Konrad to pomysłodawca i koordynator Obserwatorium Wielokulturowości i Migracji. Jest autorem licznych publikacji na temat migracji, religii i etniczności w procesach migracyjnych. Dobrosława jest socjolożką badająca zmiany społeczne i procesy rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem Bliskiego Wschodu i Polski. Obecnie zajmuje się aktywizmem ekologicznym oraz ekologią polityczną w Polsce, Turcji, i wśród Kurdów.

Jezioro Urmia w północno-zachodnim Iranie, doświadczające jednej z największych katastrof ekologicznych w regionie / fot. Dobrosława Wiktor-Mach

Religie i zmiany klimatu

Religie odgrywają znaczącą rolę w promowaniu postaw – tych negatywnych, i pozytywnych. Jeśli by ich przywócy chcieli i dostrzegali wagę kryzysu klimatycznego, mogłyby one dokonać naprawdę istotnych zmian. Ważne jest, żeby w walkę z kryzysem klimatyczny, właczyć jak najwięcej grup.

Religie posiadają ogromne zasoby mobilizacyjne i ideowe, żeby przezwyciężać zmiany – od kreowania postaw (np. konsumpcji mięsa) po uświadamianie ludziom istotności problemu. Co przywódcy religijni są w stanie zrobić i jakie treści promować?

Przeludnienie i czynienie sobie ziemi poddanej – nawet ci, któzy są pozytywnie nastawieni do działań przeciwdziałających zmianom klimatu, to czerwoną linią dla nich jest to, czy są gotowi na to, żeby promować mniejsze rodziny.

Czy religie światowe odpowiadają za kryzys klimatyczny? Bo w wielu z nich człowiek jest w centrum wszechświata i to antropocentryczne podejście przyczynia się do nadmiernej eksploatacji planety.

Munzur Gozeleri – źródła świętej rzeki alewitów / fot. Dobrosława Wiktor-Mach

Notatki do odcinka

Tutaj znajdziesz wszytskie linki i nazwy wspomniane w tym odcinku podcastu.

Linki rozszerzające temat odcinka

To była kolejna drzazga. Żeby nie przegapić następnych odcinków podcastu, zasubskrybuj Drzazgi Świata w swojej aplikacji.

Ten podcast powstaje dzięki wsparciu i zaangażowaniu jego słuchaczy i słuchaczek. Jeśli uważasz tę audycję za wartościową i cenisz niezależne dziennikarstwo, możesz dołączyć do grona osób wspierających mnie w serwisie Patronite. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz na stronie www.patronite.pl/kamilakielar.

Nie zapomnij zajrzeć na moje media społecznościowe – znajdziesz tam zdjęcia przyrodnicze, wywiady, artykuły oraz oczywiście sprawy bieżące. Na Facebooku, Instagramie i YouTube znajdziesz mnie wyszukując po prostu „Kamila Kielar”

Możesz też wesprzeć ten podcast jeszcze na kilka innych sposobów: polecić go u siebie w mediach społecznościowych czy podyskutować o odcinku na swoim blogu. Możesz również ocenić go w Apple Podcasts.

A tymczasem do usłyszenia!

Autorka podcastu

Pisze, opowiada i występuje na polskich i zagranicznych festiwalach. Specjalizuje się w wyprawach reporterskich i adventure, zwłaszcza na dalekiej północy. Fotografuje dzikie zwierzęta, najchętniej niedźwiedzie.

profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, pomysłodawca i koordynator Obserwatorium Wielokulturowości i Migracji. Vice-dyrektor Centrum Zaawansowanych Badań Ludnościowych i Religijnych (CASPAR UEK) i współpracownik Ośrodka Badań nad Migracjami (UW). Autor licznych publikacji na temat migracji, religii i etniczności w procesach migracyjnych, islamu i muzułmanów w Europie oraz polityzacji islamu w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Socjolożka badająca zmiany społeczne i procesy rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem
Bliskiego Wschodu i Polski. Adiunktka na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Jest
autorką m.in. książki o ruchach islamskich w Azerbejdżanie, pt. Religious Revival and
Secularism in Post-Soviet Azerbaijan, jak i artykułów na temat przemian, polityzacji i roli
religii w życiu społecznym. Obecnie zajmuje się aktywizmem ekologicznym oraz ekologią
polityczną w Polsce, Turcji, i wśród Kurdów. Ponadto interesuje się procesami
migracyjnymi oraz zmianami wzorców migracji globalnych i integracją społeczno-kulturową migrantów.

Dołącz do dyskusji

Odcinek 38